UD.BAROKAH BUBU


أَهْلاً وَسَهْلاً

SELAMAT DATANG

Tempat penjualan dan pembuatan macam-macam bubu
alamat:Ds.Betahwalang, Kc.Bonang, Kab.Demak, Jateng
Tlf/SMS :085213465365WA:088238020142
Home » » Jual Bubu Naga Atau Jaring Kepitin, Ikan Paling Efektif

Jual Bubu Naga Atau Jaring Kepitin, Ikan Paling Efektif

Written By PRODUC ORIGINAL on Minggu, 30 September 2018 | September 30, 2018

MEMBUBU KETAM DENGAN BUBU NAGA

Bubu Naga adalah bubu atau alat jebak penangkap ikan yang diproduksi menyerupai ular naga, hal ini karena bentuknya yang memanjang menyerupai ular naga dengan pintu selang seling yang ujungnya ada kerucut dengan panjang 1 meter sebagai tempat berkumpulnya udang yang tertangkap. 
Bubu Naga mempunyai panjang mulai dari 6 - 30 meter tetapi paling banyak digunakan adalah ukuran 8-9 meter. Bubu Naga dapat digunakan untuk menangkap atau menjebak ikan yang ada di kali, rawa, tambak, laut, muara, dll.



sebanyak 20 pintu masuk sebuah bubu
Ramai yang dah tahu tentang bubu. Ramai juga yang tahu tentang bubu naga walaupun tak ramai yang memiliki bubu naga. Aku memang dah lama tahu tentang bubu naga tapi kurang arif menggunakan bubu ini. Setahu aku memang orang menggunakan bubu naga menjerat ikan ketutu dan juga udang di kolam, tasik dan sungai. Tak pernah aku lihat orang guna bubu di pantai atau laut lepas memandangkan fizikal bubu naga agak tidak lasak.
Aku ada melihat orang menangkap udang dalam alur-alur Sungai Sepang besar menggunakan bubu naga berumpan belacan yang ditabur. hasilnya memang agak memberangsangkan. Boleh la kalau hasil sebuah bubu tu untuk dijadikan lauk dan juga umpan memancing.
Oleh kerana tempat aku area Kuala langat hanya ada pantai sahaja denga laut lepas agak mustahil untuk membubu dengan bubu naga yang fizikalnya tidak lasak. pada mulanya aku menggunakan sebuah bubu sahaja yang aku beli kat Thailand. Walaupun dah lama aku beli tapi tak la aku gunakan langsung kerana agak sibuk dengan aktiviti memancing.


dihujung kiri dan kanan ada unjap terakhir tempat pengumpulan hasil
Nak jadi cerita, isteri aku mengandung lagi. Dalam bulan-bulan yang terakhir tu aku berhenti sekejap aktiviti memancing untuk jaga hati isteri. Oleh kerana tak boleh memancing, aku keluarkanlah khazanah bubu naga yang dah bertahun terperap dalam kotak. Jalan-jalan cari port membubu, aku pergi ke pantai Klanang bersebelahan pantai Morib.
Pada mulanya aku test tepi hutan bakau sahaja. Memang banyak udang termasuk anak belanak yang terperangkap dalam bubu. Masalahnya tepi hutan bakau tu ada banyak anjing liar yang memecahkan bubu jika ada ikan belanak yang terperangkap dalam bubu. Aku beli lagi 2 buah bubu tapi kali ini aku pasang agak ke tengah pantai jauh sikit dari hutan bakau. Aku tinggal bubu tu selama 2 hari kerana aku terpaksa bertugas di pusat K0 tekali. Balik dari bertugas, aku terus menjenguk bubu yang pada mulanya jangkakan hasil kosong dan bubu rosak dipecahkan anjing liar lagi.


ketam bunga atau ketam renjong
Sesampai di bubu aku agak terkejut kerana ketiga-tiga buah bubu aku penuh dengan ketam dihujung unjap. Oleh kerana aku tak bawa bekas, jadi aku cari sahaja guni buruk yang dihanyut ombak. Setelah dituang hasil ketam dalam bubu, hampir penuh guni putih yang aku jumpa tu.
Balik rumah terus sahaja aku bahagikan hasil kat jiraan tetangga dan sedara mara mertua aku kat Sg lang banting.


UD. BUBU BERKAH sebagai unit usaha yang bergerak dalam menjual berbagai macam peralatan nelayan menjual juga perangkap BUBU NAGA ini mulai dari yang ukuran 6, 8, 9 meter atau  sesuai dengan permintaan konsumen.


Berikut ini adalah spesifikasi salah satu produk Bubu Naga yang kami jual :



Ukuran :
Panjang : 9 Meter
Lebar : 50 cm
Tinggi : 40 cm
Berat  :  4 kg
Bahan kerangka kawat besi galvanics ukuran : 4 ml ful selang

harga : Rp 320.000 / pcs

Minimam pemesanan minimal : 10 pcs
Hubungi Kami 085213465365

0 komentar:

Posting Komentar

Cari Blog Ini

UD.BAROKAH BUBU

Ds. Betahwalang, kampung Mushola Darul 'abidin
Kec. Bonang Kab. Demak
Mengerjakan pembuatan bubu rajungan tipe kubah dan tipe kotak, bubu ikan kerapu, bubu naga untuk udang, dll
ukuran sesuwai pemesanan, hubungi
Telp/SMS: 085213465365
WA : 088238020142

PEMBAYARAN

PEMBAYARAN
NAMA:NOR KUWAT NO REK:0369555613

PROSEDUR PEMBELIAN

PROSEDUR PEMBELIAN

PENGIRIMAN

PENGIRIMAN
HARGA ONGKIR DISESUAIKAN TUJUAN
UD.BAROKAH BUBU.menjual macam-macam alat tangkap kepiting, rajungan.bubu kotak,bubu naga,bubu kuba. Diberdayakan oleh Blogger.